Tech Schermafbeelding 2016-09-02 om 15.31.59

Published on september 2nd, 2016

0

Zo zit het met Webdesign & UX

Jarenlang was webdesign het ondergeschoven kindje binnen de online marketing branche, sinds vorig jaar is daar drastisch verandering in gekomen door aanpassingen die zijn doorgevoerd binnen het algoritme van zoekmachine gigant Google. Maar hoe zit het nou precies? Wat heeft Google allemaal aangekondigd en wat kan ik daar als webdesigner of als webdesignbureau mee doen? In samenwerking met Vcreations uit Utrecht hebben wij dit artikel geschreven om alle webdesigners in Nederland te voorzien van alle benodigde informatie en waarom bepaalde zaken moeten worden uitgevoerd.

UX als leidraad voor de bezoeker
Google heeft al sinds de oprichting van de onderneming als uitgangspunt om de bezoeker van Google het juiste en beste antwoord te bieden. Dat betekent dat Google dit antwoord ook op een zo’n goed mogelijke manier wilt brengen en iedere website op het internet is daar onderdeel van (iedereen wordt immers geïndexeerd). Zodra jouw website dus enorm geoptimaliseerd is voor de bezoeker en de bezoeker ook daadwerkelijk vind waar hij/zij naar opzoek is is de kans aanzienlijk dat je hoger zult gaan scoren binnen de zoekmachines.

Webdesign is natuurlijk de basis van een goede user experience en een goede conversie. Heel veel designers weten lang nog niet hoe ver het gaat om een goed design neer te zetten dat de gewenste conversie behaald. Hieronder enkele tips waar veel designers niet eens vanaf weten om de conversie en dus ook de user experience richting te geven.

1) Kleuren combinaties doorslaggevend: het is doorslaggevend welke kleur je jouw bestel knoppen geeft. Uit onderzoek blijkt dat oranje of groen de beste keuzes zijn. Sommige bedrijven gaan hier nog dieper in door iedere dag de kleur aan te passen. Zo zijn mensen op maandag meer betrokken bij oranje/rood (omdat ze weer moeten werken) en is de kans op een aankoop groter. Zo zijn de buttons op vrijdag meestal groen omdat het bijna weekend is.

2) Onderzoek wijst ook uit dat de kijkrichting van personen in afbeeldingen heel veel sturen geeft aan het gedrag van de bezoeker. Ons advies is dus om iemand de kijkrichting te geven naar de bestel knop.



Comments are closed.

Back to Top ↑